Waardeburgh

  • Waardeburgh
    Sliedrecht
  • 1600+ medewerkers
  • 1000+ vrijwilligers 
  • Klant van AFAS & Oranje Consultancy 
  • Doelstelling organisiatie in één zin
    Zorg met hart en ziel voor ouderen 

 

Interview met Eric Terpstra en Rianne Woen van Waardeburgh 

"Oranje laat eigenaarschap, commitment en deskundigheid zien" 

Waardeburgh wordt door Zorgkaart Nederland beoordeeld met een 8,3. Bekijk je hun website, dan vallen meteen de kernwaarden van de organisatie op, zorg met hart en ziel voor ouderen, respect voor de bewoners en de grote waardering voor medewerkers en vrijwilligers. Waardeburgh ondersteunt de oudere mensen in de eigen woonzorgcentra en in de wijk. Vanuit het respect voor de kwetsbare oudere: ‘We zijn te gast in uw leven.’

Waardeburgh is een opvallende en bekende fusieorganisatie in de Alblasserwaard. Recent is Waardeburgh met Present één organisatie geworden. Nu, anno 2024, spreken we over 1600 medewerkers.

Overstap naar AFAS Software 

Eric Terpstra en Rianne Woen maken tijd vrij voor een interview over hun samenwerking met Oranje. Beiden zijn ze met hart en ziel verbonden aan Waardeburgh. Ze hebben een vol jaar gewerkt aan de voorbereiding van de livegang in AFAS, en op 1 januari 2022 gingen ze live. ‘AFAS gaf ons meer mogelijkheden dan het oude pakket, daarom zijn we overgestapt. De financiële administratie  draaide al op AFAS, dus het lag voor de hand om daarna de integratie van HR en payroll te doen. De functionaliteit van AFAS was een stuk verder dan het vorige pakket. Zo kunnen we ons beter doorontwikkelen.

Oranje als partner 

Oranje Consultancy kwam op hun pad in 2021. Ze zochten een business partner waarmee je kunt lezen en schrijven. Met een werkstijl die bij hen paste. Eric Terpstra: ‘Ik ben gaan rondvragen bij referenties. Bij Oranje kregen we een goed gevoel. Oranje laat eigenaarschap, commitment en deskundigheid zien. Ze zijn pragmatisch. Er is voldoende expertise aanwezig. Dat eigenaarschap vinden we heel belangrijk. Je weet niet wat er in zo’n jaar op je af gaat komen, uiteindelijk moet je wel met elkaar de klus klaren. De expertise moest ook nog een flink terrein beslaan: je moet verstand hebben van onder andere payroll, datamigratie, workflowinrichting, het zijn veel gebieden. De deadline was spannend, want we vonden dat de medewerkers hier niks van mochten merken.

Ervaring die telt 

Rianne Woen: ‘We vonden het ook belangrijk dat Oranje ervaring had in de zorgsector, ze kunnen anticiperen. En natuurlijk was de beginfase pittig. We wisten niet wat op ons afkwam, de overdracht van datamigratie met een derde partij, worksflows bouwen. Oranje heeft ons meegenomen in dit traject, ik ben onze consultant Arinda van Halum daar nog steeds heel dankbaar voor, zij is een hele goede leermeester, zij is een zorgmens, ze kan zo goed inspelen op verwachtingen en meedenken en neerzetten!’

Teamwork 

‘Realiteitszin’, vult Eric Terpstra aan, ‘dat zien we bij Oranje. Open staan voor wat je zelf ziet zitten en wat niet, wat kun je zelf afdekken, waarvoor moet een andere partij ingevlogen worden. Verwachtingen uitspreken, want je weet dat je elkaar voortdurend tegenkomt, hoe zit je in de wedstrijd, is onze lijn open?’ ‘We hebben zelfs samen een vacature-website gemaakt!’ zo vertelt Rianne Woen, ‘met de collega’s van communicatie. Werken-bij is een onderdeel van AFAS.

Blik op de toekomst 

Op dit moment is het zaak dat ook Present per 2025 helemaal op AFAS gaat draaien. Waardeburgh is nu het hele HR-systeem aan het integreren in AFAS, ook de rooster pakketten (ONS-Nedap) moeten worden samengevoegd. ‘In dit stadium is het van belang dat Oranje heel goed meedenkt met de businesspartner van ONS-Nedap, in dit geval Accordis, dat de beide systemen goed connecten, die twee omgevingen moeten precies op het juiste moment gaan communiceren. Het is een van de grotere transities die we nu doormaken, dus het integreren van nieuwe stichtingen in de bestaande AFAS omgeving en in de juiste volgorde ombouwen van koppelingen.’ Ze zitten nu middenin dit proces.

Natuurlijk willen ze nog meer. Ze zijn met BI tooling bezig, samen met AFAS en Accordis, ze zijn zich aan het oriënteren op facilitair gebied, ze onderzoeken wat er nog meer kan met AFAS. Ze denken dan aan onder andere ‘opleidingen’ en ‘management tools’. Op 1 januari 2025 moet Present volledig in AFAS geïntegreerd zijn en moeten alle workflows ondersteund worden. De medewerker mag daar absoluut geen last van hebben.’ Dat is hun doel. 

Oranje, blijf wie je bent

‘Oranje heeft ons goed begeleid, ze waren beschikbaar, het was een complex project, denk bijvoorbeeld aan de afstemming met de pensioenfondsen,’ zegt Eric. Rianne vult aan: ‘Oranje geeft rust, ik heb onze Oranje consultant nog nooit gestrest gezien, ze kunnen altijd oplossingen bedenken.

Of ze Oranje Consultancy nog wat mee willen geven? ‘Ja, blijf wie je bent!’

 

 

Laatste klantverhalen